Læs de første gode råd om samarbejde og kommunikation i renoveringsprocesser

Projektet om 'Samarbejde, Kommunikation og beboere' i renoveringsprocesser kom godt fra start den 4. februar med en energisk workshop, der pegede på både løsninger og udfordringer ved kommunikation og samarbejde.


Projektet gennemføres som en serie af workshops, hvor praktikere fra byggeriets virksomheder kommer med deres bud på de bedste løsninger på nogle af renoveringsprocessens udfordringer. I dette projekt er fokus på, hvordan man ved hjælp af samarbejde og god kommunikation kan skabe bedre renoveringsprojekter - herunder bedre relationer til brugere og beboere.


g3 ws1 2


På den første workshop blev der fokuseret på samarbejde og kommunikation, mens de mange udfordringer i samarbejdet med beboere var tonet ned. Det blev dog bekræftet, at beboerne ofte er afgørende for en vellykket renoveringsproces.

De gode eksempler
Der blev præsenteret mange spændende cases, og flere fortællinger kom med gode eksempler på hvordan man kan etablere det gode samarbejde og skabe grundlaget for god kommunikation:

  • Den enkelte håndværker skal klædes på til at håndtere den direkte dialog med brugerne – måske på en særlig uddannelse – måske skal alle i projektet på kommunikationskursus
  • Den aktive bygherre, der er synlig og engageret igennem hele processen
  • Gennemgående nøglepersoner, der tager ansvar for kommunikationen
  • En klar kommunikationsstrategi og –plan med fokus på samarbejde og god dialog fra dag 1
  • Alternative måder at kommunikere på - fx megen direkte dialog ml. beboer og håndværker/entreprenør/byggeleder, plakater, apps, foldere og forskellige mødeformer
  • Respekt for brugeren/beboeren – forståelse for deres hverdag, servicemindedhed og direkte samarbejde (face-to-face)
  • Spørg brugerne, hvad de gerne vil have at vide. Det er måske åbenlyst, men ikke noget der praktiseres så ofte.
  • Dialog i planlægningen og lean i både store og små processer

 


g3 ws1


Udfordringer ved kommunikation og samarbejde

Barriererne stikker i mange forskellige retninger og illustrerer den kompleksitet, der hersker i en renoveringsproces. Brugerne kan blive en værdifuld samarbejdspart eller en barriere som en væsentlig del af både planlægning og logistik. Der er mange faktorer, der direkte og indirekte påvirker kommunikation og samarbejde, bl.a.:

  • De involverede parter skal skabe ejerskab og forventningsafstemme tidligt i processen
  • Videndeling og inddragelse
  • Projektets grundlag skal være gennemarbejdet
  • Fag-, kulturforskelle og sproglige barrierer skal nedbrydes
  • De rette kompetencer skal bringes i spil, så man ikke 'starter forfra' på hvert projekt


På næste workshop vil vi drøfte barrierer, løsninger og muligheder og tage første skridt i retning af, hvilke vejledninger og anbefalinger, der skal komme ud af dette projekt.


Læs mere om projektet her. Har du spørgsmål kan du sende en mail til Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..